In deze aflevering is reclamecreatief Anilda da Cruz te gast. Als half Kaapverdiaanse, half Nederlandse runt zij samen met partner Wendy Hesseling de X Culture Club, een communicatiebureau voor het Nederland van nu.
Anilda vertelt over haar tijd bij het gerenommeerde bureau Saatchi & Saatchi en hoe zij, na het bedenken van een campagne voor de rijksoverheid, inzag dat de insteek van campagnes eigenlijk altijd erg Nederlands, wit en homogeen was.
Diversiteit en inclusie gaat volgens Anilda niet alleen over culturen, maar ook over mensen met een beperking, over leeftijd en over LHBTIQ+. Instellingen en merken moeten volgens haar altijd inclusieve campagnes voeren. En niet alleen, om maar een voorbeeld te noemen, tijdens de Pride Month. Bij het bedenken van campagnes gaan veel bureaus en klanten helaas nog steeds af op hun onderbuikgevoel. De X Culture Club wil dat dit verandert, een belangrijke reden waarom Anilda ook deel uitmaakt van de taskforce diversiteit van de BVA (Bond van Adverteerders). Ga nou eens in gesprek met die doelgroepen, die zogenaamd ‘moeilijk bereikbaar zijn’. Research de verschillende doelgroepen die je wilt bereiken, alvorens je een campagne plant, want het werkt écht! Diversiteit zou geen morele verplichting moeten zijn, want er liggen juist ontzettend veel kansen.
Kortom, hoe vlak je als organisatie je blinde vlek uit? Je hoort het – en nog veel meer – in deze aflevering van Hoe Maak Je Het!
(Muziek Intro / Outro: ‘I Can’t Find The Words To Say’ door Onyx Ashanti)